Veelgestelde vragen
Veelgestelde vragen Roodzanden
Projectdoelen en achtergrond
-
Wat is het doel van het project Roodzanden?
Het project Roodzanden richt zich op het omvormen van ongeveer 60 hectare voormalig landbouwgebied tot waardevolle natuur langs het beekdal van het Schipborgsche Diep. Daarmee dragen we bij aan natuurontwikkeling, het herstel van de oorspronkelijke beekdalstructuur én een toekomstbestendig landschap. -
Waarom richten we het gebied Roodzanden opnieuw in?
We hebben drie belangrijke doelen:
- Het verbeteren en herstellen van de waterkringloop. Door sloten en greppels te dichten blijft regenwater langer in het gebied en stroomt het minder snel naar de beek.
- Het weghalen van voedselrijke toplaag, zodat meer planten die hier van nature horen, de kans krijgen om te groeien.
- Het mooier en gevarieerder maken van het gebied, bijvoorbeeld door het maken van open heide.
-
Wat heeft de inrichting van Roodzanden met waterbeheer te maken?
Het water van de Drentsche Aa is van groot belang voor de regio. Zo komt circa 40 % van het drinkwater in Noord-Drenthe en Groningen uit waterwingebied De Punt, aan de monding van de Drentsche Aa. Hier wint Waterbedrijf Groningen water dat na zuivering wordt gebruikt als drinkwater.
Door Roodzanden opnieuw in te richten, verbeteren we de kwaliteit van dit water en zorgen we dat het beekdal tijdelijk meer water kan vasthouden. Zo nemen piekafvoeren bij hevige regen af. Ook zijn er minder grote schommelingen in de waterstand van de beek. Dat helpt om problemen met hoogwater bij Groningen te voorkomen.
-
Wat wordt er precies gedaan in het gebied?
We richten nieuwe natuurpercelen in door het deels afgraven van de toplaag, dichten sloten en greppels, halen oude landbouwdrainage weg en planten extra bomen en struiken. Staatsbosbeheer levert hiervoor plantmateriaal dat goed past bij dit gebied. Ook zorgen we voor meer leefruimte voor bijzondere soorten, zoals de jeneverbes. Bij de uitvoering zijn ecologen en hydrologen nauw betrokken, zodat het natuurherstel zorgvuldig gebeurt. -
Welke rol speelt Prolander in het gebied Drentsche Aa?
Prolander werkt in opdracht van de provincie Drenthe aan natuurherstel in het beekdal Drentsche Aa. Dat doen we door in samenwerking met diverse organisaties - zoals het waterschap, Staatsbosbeheer, Recreatieschap en soms met particuliere eigenaren - inrichtingsplannen op te stellen en deze uiteindelijk tot uitvoering te brengen. -
Wat is het Nationaal Park Drentsche Aa?
Nationaal Park Drentsche Aa is een van de best bewaarde beekdallandschappen van West-Europa. Het gebied is onderdeel van Natura 2000, het Europese netwerk van beschermde natuurgebieden. Je vindt er een rijke variatie aan natuur, van heide en bossen tot kronkelende beken, én een eeuwenlange geschiedenis van menselijk gebruik. Roodzanden is een belangrijk stukje van dit landschap.
Planning en uitvoering
-
Wanneer start de uitvoering en hoelang duurt dit?
De werkzaamheden zijn op 1 september 2025 gestart en duren – afhankelijk van het weer – tot ongeveer 1 maart 2026. -
Wat zijn de eerste zichtbare werkzaamheden?
Op 1 september zijn de werkzaamheden gestart, zoals het afgraven en afvoeren van de bovenste grondlaag. De aannemer begon met de voorbereidingen op 25 augustus 2025. Het werkterrein werd afgesloten en er kwam een tijdelijke weg voor het transport. Hiervoor moesten ook enkele bomen worden gesnoeid of gekapt. -
Wie voert het werk uit?
De uitvoering wordt gedaan door de Drentse aannemer Avitec uit Nieuw-Buinen. Movares begeleidt het project namens Prolander. Samen letten zij erop dat de werkzaamheden zo duurzaam mogelijk verlopen en dat overlast voor de omgeving wordt beperkt. -
Wat gebeurt er als het werk vertraging oploopt?
Het kan gebeuren dat het werk langer duurt, bijvoorbeeld door langdurig nat weer. In dat geval passen we de planning aan en laten we dit via de projectwebsite en (nieuws)brieven weten aan omwonenden en bezoekers. -
Wanneer kan ik weer volop wandelen en fietsen in het gebied?
Tijdens de werkzaamheden zijn sommige routes afgesloten. Zie hiervoor de kaartjes verderop in dit artikel. Als alles volgens planning verloopt, zijn de werkzaamheden in maart 2026 klaar. Dan gaan de paden weer open en kunt u volop wandelen en fietsen in Roodzanden en de omgeving. Het kan gebeuren dat slecht weer (veel regen of vorst) zorgt voor vertraging. In dat geval duurt het grondwerk iets langer, maar we doen er alles aan om dit in maart af te ronden. Omdat de natuur in het voorjaar weer op gang komt, werken we dan met extra ecologische begeleiding. Het planten van bomen en struiken gebeurt later, in het najaar van 2026.
Bereikbaarheid en overlast
-
Wat kan ik qua (over)last verwachten van de uitvoering?
Tijdens de werkzaamheden kan er tijdelijk hinder zijn:
- Geluid en trilling van kranen en transport van grond
-
Extra verkeer op de Hoofdweg door transport van grond en materiaal. Bij het overslagpunt wordt de snelheid verlaagd en zijn overdag verkeersregelaars aanwezig.
-
Tijdelijke afsluitingen en omleidingen voor fietsers en wandelaars.
De aannemer werkt zo veilig mogelijk en let erop dat de overlast voor omwonenden en recreanten beperkt blijft. Ook wordt schade aan natuur en landschap zoveel mogelijk voorkomen. Hierop is dagelijks toezicht.
-
Van welke wegen kan ik per auto, fiets en lopend gebruik maken tijdens de werkzaamheden?
- Auto: Alle voor auto's geschikte verharde wegen blijven toegankelijk, behalve het achterste deel van de Koeweg.
- Fiets: De fietspaden vanaf de Hoofdweg (ter hoogte van de Zeegser Hoeve) richting het beekdal naar de molen bij Molensteeg en het fietspad aan het einde van de Koeweg richting de Molen zijn volledig afgesloten. Aan het einde van de doodlopende Koeweg komt wel een uitzichtpunt waar fietsers de werkzaamheden kunnen bekijken. De Molen de Zwaluw in de Molensteeg blijft bereikbaar vanaf Oudemolen.
- Wandelaars: De wandelroutes dwars door het projectgebied, dus delen van het Molenveld en Kooidijk zijn gedurende de uitvoering afgesloten. Aan het einde van de Koeweg komt een uitzichtpunt waar wandelaars het project kunnen bekijken. Vanaf het uitzichtpunt kunnen wandelaars over het klinkerpad wel in noordelijke richting richting de zandrivier en het noorden lopen.
-
Hoe wordt rekening gehouden met schoolspitsen en veiligheid op de weg?
Tijdens de werkzaamheden zijn er meer dan 3.000 ritten met trekkers en wagens nodig om grond naar het depot te brengen. Daar wordt de grond overgeladen op grotere vrachtwagens, die via de Hoofdweg verder rijden in zuidelijke richting.
Op de Hoofdweg letten we extra op de veiligheid. Trekkers en wagens steken hier over naar het depot. Op deze punten staan tijdens werkdagen verkeersregelaars. Ook is de snelheid op de Hoofdweg tijdelijk verlaagd naar 30 km/uur.
Communicatie en informatievoorziening
-
Kan ik online het plan voor Roodzanden bekijken?
Jazeker! Via de storymap kun je het hele planproces volgen. Je ziet daar visualisaties, kaarten en achtergrondinformatie over het project. Bekijk hier de storymap. -
Hoe blijf ik op de hoogte tijdens de uitvoering?
Alle actuele werkzaamheden en updates delen we op de projectwebsite.
Je kunt je ook abonneren op de digitale nieuwbrief, zodat nieuws meteen in je mailbox komt. Meld je hier aan voor de nieuwsbrief.
Daarnaast gebruikt de aannemer een bouwapp, zodat je direct meldingen, foto's en updates kunt ontvangen. Lees meer informatie over de werkzaamheden in Roodzanden. Via de bouwapp kun je contact opnemen met de aannemer.